Aim CMS innfrir våre krav til et profesjonelt og effektivt publiseringsverktøy

Janne Rosenberg
Sem & Stenersen Prokom
4 min readMar 16, 2023

--

Da Malvik kommune skulle bytte CMS-løsning var brukergrensesnitt, universell utforming og funksjonalitet de viktigste kriteriene.

– Valget falt på Aim CMS som svarte godt på alle våre behov, sier Lise Marthe Guldsten, avdelingsleder servicetorget i Malvik kommune.

Redaktørene i Malvik kommune: Fra venstre avdelingsleder servicetorget Lise Marthe Guldsten, kunderådgiver på servicetorget Silje Storsve og personvernombud og rådgiver i Malvik kommune Ragnar Hegre-Joramo.

Kommunen hadde hatt samme publiseringsverktøy i 12 år. De opplevde overgangen til Aim CMS som smidig og rask, med oppstartsmøte i mai 2022 og lansering av nye sider i november samme år.

– Grunnen til at dette gikk meget effektiv var at Prokom ga god oppfølging gjennom hele prosessen. Vi fikk støtte og opplæring fra oppstart til publisering. Aim CMS er en brukervennlig publiseringsløsning, med oversiktlig navigering og enkelt brukergrensesnitt, det gjorde prosessen smidig og rask for oss, sier hun.

Universell utforming
Universell utforming (UU) var viktig i valget av ny publiseringsløsning. Det offentlige stiller høye krav til UU, og med ny språklov, var det ingen tvil om at Aim CMS sine gode verktøy var et viktig kriterie for valget. Krav som stilles er blant annet at det skal kommuniseres på et klart og korrekt språk som er tilpasset målgruppen.

– Her kom den integrerte Liks-kalkulateren godt med. Kalkulatoren er en funksjonalitet som gir poeng for hvor forståelig og lesbar teksten er. Det er et bra og tidsbesparende redskap for oss redaktører, sier Guldsten.

I tillegg bisto Prokom med å innfri alle krav til universell utforming som kreves i tilgjengelighetserklæringen.

Enklere med samarbeid på tvers av tjenesteområder
Som avdelingsleder på servicetorget, har Guldsten ansvar for kommunikasjon. Hun var også prosjektleder ved bytte av publiseringsverktøy. I dag er det tre redaktører som har hovedansvaret for kommunens nettside, i tillegg til skribenter fra andre tjenesteområder. Ettersom publiseringsverktøyet tidligere har vært vanskelig å bruke, har innholdet ofte ikke blitt godt nok vedlikeholdt. Med Aim CMS har det blitt enklere både å vedlikeholde innholdet og jobbe på tvers av tjenesteområder.

– Nå kan vi gi flere tilgang til artikler uten at de trenger å tenke på verktøyet. Den brukervennlige funksjonaliteten gjør at vi sparer tid og jobber mer effektivt, påpeker hun.

Enklere og mer leservennlig for innbyggerne
Aim CMS benytter blokker ved oppretting av innhold. Blokkene kan brukes flere steder, men fordelen er at det er kun nødvendig å oppdatere informasjonen ett sted i verktøyet.

– For eksempel skal kommunale gebyrer vedtas hvert år, og her er det mye informasjon som innbyggerne må forholde seg til. Dersom leseren har behov for informasjon om vann, kan vi nå i Aim CMS bygge opp artikler og landingssider med blokker for hver tjeneste, slik at innbyggeren enkelt kan finne det som er relevant å lese, forteller Guldsten.

Innholdspakken og skjemaløsningen
I publiseringsverktøyet er det mulig å få tilgang til en kommunal innholdspakke, som består av 70 % av innholdet man vanligvis finner på en tradisjonell kommuneportal. Dette innholdet vedlikeholdes og oppdateres av Sem & Stenersen Prokom.

Guldsten og brukerne av Aim CMS er svært fornøyd med innholdspakken med ferdige artikler om lovverk og søknadsskjemaer.

– Vi har tatt i bruk mye fra innholdspakken. Vi abonnerer og tilpasser innholdet til vårt eget. Her er innholdet allerede bearbeidet i henhold til klarspråk, slik at vi sparer tid og det er lett å forstå for innbyggerne, sier hun.

Skjemaløsningen gir tilgang til en standardpakke tilpasset kommunens behov.

– Den har spart oss for tid og ressurser, og oppdateringer og sikkerhet tar Prokom seg av. I tillegg er skjemaene responsive som gjør det enkelt for innbyggerne å navigere fra mobilene sine også.

Integrasjon med Kommune-Kari
Malvik kommune har hatt chatbots siden 2018 og er godt fornøyd med hvordan Kommune-Kari bidrar til relevant og rask informasjon til innbyggerne. Siden lanseringen av Aim i november i fjor, har Kommune-Kari blitt stilt 8500 spørsmål .

– Vi er godt fornøyd med å presentere informasjon gjennom kunstig intelligens, fordi innbyggerne får raskere og bedre svar med færre klikk og navigering. Med ett stikkord blir du presentert for nyttig og relevant info om det du lurer på, sier hun.

Anbefaler løsningen til andre kommuner
Etter at Malvik kommune fikk implementert Aim som publiseringsløsning, synes Guldsten at det er både lettere og morsommere å være redaktør.

– Et CMS som er bygget for kommuner sammen med kommuner, er enkelt å anbefale til de som ikke har fått på plass dette enda. Skreddersøm og tilpasninger til vår verden gjør at hverdagen blir enklere og mer effektiv, samtidig som vi fremstår mer profesjonelle ut til innbyggerne, sier avdelingsleder servicetorget i Malvik kommune, Lise Marthe Guldsten.

Se hvordan Malvik kommune bruker Aim CMS

Les mer om Aim CMS her

--

--